Motoren

Yamaha 125 cc. 2 cylinder

De aankoop van mijn eerste motorfiets in 1973 was puur toeval. Ik had een 27 mc. zender verkocht aan Frans van Welie (zie mijn pagina over radio-amateurisme). De afgesproken prijs was fl. 400,-. Toen ik het apparaat bij Frans in Zeist ging afleveren, bleek deze echter geen geld te hebben. Hij stelde voor dat ik de zender bij hem liet staan en dat hij het geld binnen uiterlijk 2 weken zou betalen. De reputatie van Frans op dit gebied kennende, ging ik daar echter niet op in. Ik nam de zender onder mijn arm en vertelde hem dat hij maar moest laten weten wanneer hij het geld zou hebben. Onderweg naar de voordeur zag ik op de kast een foto staan van een man met een motorfiets. Ik vroeg aan Frans wie deze persoon was. Trots liet hij weten dat hij dit was. Hij had maar een keer op de motor gereden. Kort daarna was hij aan zijn hart geopereerd, waadoor hij niet meer kon rijden. Hij vroeg of ik er belangstelling voor had. Hoewel het me wel leuk leek, realiseerde ik me dat ik geen motorrijbewijs had. Frans bleef aandringen en stelde voor om even in de berging te gaan kijken. Na van de 12e etage van zijn flat in Vollenhoven te zijn afgedaald, kwamen we in een overvolle kelder, waar een zo goed als nieuwe Yamaha 2 cylinder motor stond. Ik was meteen verkocht. Frans kwam bovendien met een mooi aanbod. Op de motor bleek nog fl. 500,- schuld open te staan bij de zaak waar hij hem gekocht had. Als ik die schuld zou betalen en de zender zou achterlaten was hij van mij. Dat heb ik diezelfde middag nog gedaan. Zonder rijbewijs heb ik de motor naar mijn woonplaats Wijk bij Duurstede gereden. Toen ik trots het plein op reed, waar kennissen en buren vol bewondering stonden te kijken, stuurde ik wat scherp de bocht in, waardoor ik prompt onderuit ging. De schade bleef gelukkig beperkt tot een geschaafd handvat. Na eerst een poosje met een oefenvergunning te hebben gereden, ben ik een jaar later toch maar mijn motorrijbewijs gaan halen. In 1975 na mijn verhuizing naar Harmelen heb ik de motor noodgedewongen verkocht, omdat ik geen plaats had om hem te stallen.

Honda Rebel 450 cc.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Inmiddels verhuist naar Einighausen in Limburg liep ik regelmatig langs de etalage van het Motorhuis in Geleen. Daar zag ik in 1993 een Honda Rebel staan.In vond het een prachtig model, en dat vind ik nog steeds. Met zijn klassieke spaakwielen lijkt hij een beetje op een Harley. De motor was van 1986 en had amper kilometers op de teller. Desondanks heb ik nog behoorlijk getwijfeld. Ik vroeg me af of ik motorrijden nog wel leuk zou vinden en of ik er wel de tijd voor zou hebben. De knoop werd doorgehakt en ik heb een aantal jaren veel plezier gehad van de motor. Enkele jaren later werd ik bij Maastricht Aachen Airport aangereden door een auto. De motor werd helemaal gerepareerd met uitzondering van een deuk in de tank.

 

Yamaha Virago 750

De Honda Rebel heb ik een paar jaar later ingeruild op een Yamaha Virago XV 750. Een fantastische motor waar ik veel plezier van heb gehad.

Honda ST 1100 Pan European

Tijdens mijn deelname aan de DSM Classic als motard kwam ik voor het eerst in aanraking met de Honda Pan European. Na enige twijfel over het gewicht van de motor, hakte ik de knoop door, en kocht ik bij het Motorhuis is Geleen mijn eerste grijze Pan, kleur grijs bouwjaar 1991. In 2000 heb ik die bij Motoport Vos in Echt ingeruild voor een zwart exemplaar, bouwjaar 1998.

Grijze Pan European bouwjaar 1991

 

Jo op de zwarte Pan European

Op 7 februari 2009 heb ik mijn zwarte Pan verkocht. Het einde van een groot aantal jaren motorplezier.