
Sparta
Mijn passie voor bromfietsen begon in 1965 toen ik op 15 jarige leeftijd de oude Sparta brommer van mijn oom Piet Weelen cadeau kreeg. Tot mijn verbazing hadden mijn ouders daar geen bezwaar tegen. Mijn oom gaf me zijn verzekeringsbewijs mee en adviseerde mij om dit altijd op zak te houden. De eerste de beste rit die ik met de Sparta maakte werd ik aangehouden. Op de Hamstraat, in de buurt van het oude stadion Kaalheide, was een verkeerscontrole. De agent vroeg prompt naar het verzekeringsbewijs, dat ik op dat moment niet bij me had. Ik stelde de agent voor om het papiertje thuis te gaan halen, maar dat was niet nodig. Hij controleerde mijn voorrem, waarna ik mocht doorrijden.
Zundapp

Op de dag dat ik 16 jaar werd kreeg ik van mijn vader een splinternieuwe Zundapp. De Sparta werd daar op ingeruild. Ik koos voor een Zundapp Sport, een gloednieuw model met een verchroomde tank, die maar liefst 1600 gulden kostte. De zaak waar we de bromfiets kochten lag op de Kaalheidersteenweg in Kerkrade. De naam van de zaak ben ik vergeten. Weken van te voren was ik al iedere avond te vinden voor de etalage van Bemelmans, een bromfietsenzaak op de Industriestraat. Ik kon maar geen keuze maken. De genomineerden waren naast Zundapp, de Kreitler Florett, de Puch, en een Honda 4 takt. De dag nadat ik mijn brommer kreeg, kwam klasgenoot Johnny Ossen met precies dezelfde Zundapp aan rijden. Onze eerste gezamenlijke rit ging naar Eys, waar een tante van John woonde. Vanzelfsprekend moest de brommer gepersonaliseerd worden. Hij werd uitgerust met beenkappen, een chromen rooster voor de koplamp en een cover voor over de tank. Uiteraard moest de brommer ook opgevoerd worden. Bij een onderdelenzaak aan de achterkant van Wijnen’s Eldorado kocht ik een dikke uitlaat die weliswaar een mooi geluid maakte maar een averechts effect sorteerde. Later kocht ik nog een 17 mm. carburateur, en een groter voortandwiel. Het effect van al die aanpassingen was dat de brommer bergop niet meer vooruit was te branden maar bergaf des te harder liep. Jammer genoeg heb ik geen enkele foto waar de brommer helemaal op slaat. Ook op Internet kan ik het juiste type niet vinden. Op de onderstaande foto staat een Zundapp die veel lijkt op de mijne. Volgens mij had ik er echter een ander stuur op zitten. Toen ik mijn eerste auto kreeg werd de brommer verkocht. Ik ben vergeten aan wie en voor welke prijs. Met Ger Spierts ben ik in 1967 op vakantie geweest naar Luxemburg met de Zundapp.
Na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat het een Zundapp sport combinette type 515-64 was.
Puch MV50
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nadat ik mijn laatste motor heb verkocht, kwam ik op het idee om op zoek te gaan naar een oude Puch. Op 14 maart 2009 vond ik er een in Simpelveld.

De eerste rit was niet bepaald een succes. Na 2 kilometer begon het motortje te sputteren en hield er kort daarna helemaal mee op. Hoewel er volgens mij nog genoeg benzine in de tank zat, ben ik overgeschakeld op reserve. Dat hielp want na een paar keer trappen liep de brommer weer. Bij het eerstvolgende tankstation heb ik er 2 liter benzine bijgetankt en ben ik in de stromende regen naar huis gereden. In alle opzicchten een retro ervaring. Vooral ook omdat ik bij iedere rit die ik maakte een setje met reserveonderdelen en een setje gereedschap moest meenemen.
Ik heb de Puch gekocht op 14 maart 2009 gekocht voor € 800. De brommer werd keurig voor me afgeleverd op een aanhanger. In augustus 2009 kreeg ik een genereus bod op de bromfiets. Ik heb de verleiding niet kunnen weerstaan en verkocht de brommer voor maar liefst € 1400. Eigenlijk met de bedoeling om op zoek te gaan naar een Puch VS 50 die ik ooit in een café in Losser zag staan. Helaas is dat er echter niet van gekomen.

Sym Cello
Op 10 maart 2012 kocht ik bij de firma Coorens in Geleen een gebruikte zwarte Sym Cello met kenteken D-946-JB voor € 1195. Afgesproken werd dat Coorens er een hoog windscherm op zou monteren. Dat zat er standaard niet op. Ik had me voorgenomen om de scooter eeb tijdje te rijden en als dat me zou bevallen om een nieuwe te kopen. De snorfiets had een blauw plaatje en kon dus zonder helm bereden worden. In plaats van de maximale 25 km/uur reed de scotter rond de 45 km per uur en dat beviel me prima, Ik werd dermate enthouiast dat ik een paar maanden later besloot om een nieuwe te kopen. Sym had de naam Cello inmiddels gewijzigd in Allo. Tot mijn verbazig kon ik de Cello inruilen voor € 1245 tegen de nieuwprijs van de nieuwe grijze Allo die € 1649 koste.

Sym Allo

Mijn grijze Sym Allo was niet op voorraad en moest door Coorens besteld worden. Ik zou gebeld worden als ik de scooter zou kunnen komen ophalen. Op 12 juli 2012 was het zover. Ik liep meteen naar de garage om de zwarte Sym Cello buiten te zetten. Op het moment dat ik de garagepoort sloot hoorde ik een klap. De scooter stond op de zijstandaard en was door een lichte windvlaag omgevallen. Er was behoorlijk wat schade aan de kunsstof beenkap en het handvat en de spiegel was ook kapot. Mijn eerste gedachte was “daar gaat mijn mooie inruilprijs”. Ik belde Coorens om te vertellen wat er was gebeurd. Tot mijn stomme verbazing was men bij Coorens bereid om de scooter met schade tegen de afgesproken inruilprijs in te ruilen. Het kenteken van de Allo was F-224-JS. Ook deze scooter liep standaard ca. 45 km/uur.
Vespa LT25 lt Touring
Sinds ik mijn laatste Pan European motor had verkocht was het mijn gewoonte om van tijd tot tijd even bij Motoport in Echt binnen te lopen om motoren te bekijken. Hoewel ik niet meer van plan was om ooit nog een motor te kopen kon ik dat niet laten. Zo ook op een dag in april 2015. Lopend door de showroom zag ik tussen de motoren een Vespa snorfiets staan. De scooter leek gloednieuw maar had 588 km op de teller staan. Ik ging er van uit dat de scooter van een monteur was maar informeerde toch even voor de zekerheid of die toevallig te koop was. Dat bleek het geval te zijn. De scooter was 3 jaar oud maar had kennelijk al die tijd nagenoeg ongebruikt in een garage gestaan.
Ik bedacht me geen moment en kocht de scooter voor € 2900. Toen ik de scooter op 14 april 2015 ging ophalen moest ik op de weg naar huis wel even slikken. De scooter liep exact de voorgeschreven 25 km/uur en ik was even bang dat ik er tijdens de rit mee zou omkiepen. Ik besloot dan ook linea recta meer door te rijden naar Coorens in Geleen. Ik legde ze uit dat ik het heel vervelend vond dat ik de scooter niet bij hun had gekocht maar wel van plan was om de deze bij hun in onderhoud te geven. Daar had men geen enkelen moeite mee. Toen ik vroeg of er iets aan de snelheid was te doen stelde men voor dat ik de scooter dan maar even naar de werkplaats moest brengen, Daar zou men bekijken of er rolletjes zouden kunnen worden vervangen danwel een andere CDI in zou moeten. Toen ik de scooter een aantal uren later ging ophalen was mijn eerste vraag wat ze gedaan hadden. “Stap er nu maar op en rijd er even een stukje mee, dan praten we dan verder”was het antwoord. Ik besloot om de steile Windraak berg op te rijden om te kijken of hun ingreep effect had gehad, Ik was de koning te rijk. De scooter reed op vlakke weg 65 km/uur en reed met ca. 50 km. de steile helling van de Windraak omhoog.
Ik heb tot mijn verhuizing naar Kerkrade veel plezier gehad van de Vespa. Ik heb de scooter op 13 september 2022 bij Coorens voor € 1800 ingeruild tegen 2 elektriche fietsen.

Klik hier om terug te keren naar de inhoudsopgave
